Σάββατο 7 Ιουλίου 2012

Διάνοιξη Κανακάρη - Ένα έργο πνοής για την πόλη προχωράει με τη συνεχή παρακολούθηση και τις επίμονες προσπάθειες της Δημοτικής Αρχής.

Συνέντευξη τύπου του Δημάρχου Πατρέων Γιάννη Δημαρά:

«Στη μέχρι σήμερα θητεία μου, 1,5 χρόνο περίπου, ως Δήμαρχος Πατρέων, δύο πράγματα με έχουν κάνει να νιώθω πολύ υπερήφανος. Η υπογραφή της παραχώρησης από τον ΟΛΠΑ του Θαλάσσιου Μετώπου της Πάτρας, και η χθεσινή απόφαση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με την οποία εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και χρηματοδοτείται με 12,5 εκατομμύρια ευρώ η διάνοιξη της οδού Κανακάρη.

Η διάνοιξη της Κανακάρη είναι ένας από τους μεγάλους στόχους της πόλης εδώ και 30 χρόνια. Με τη διάνοιξη η Κανακάρη θα γίνει οδός εξόδου από την πόλη και θα δώσει σημαντικότατη λύση για την αποφόρτιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στο κέντρο της Πάτρας.

Η διάνοιξη της Κανακάρη θα αποτελέσει ανάσα για την επίλυση του κυκλοφοριακού της Πάτρας και θα αλλάξει ριζικά τη φυσιογνωμία της, καθώς η Κανακάρη θα γίνει ο βασικός οδικός άξονας εξόδου από το κέντρο της πόλης, ενώ η Κορίνθου θα αντιδρομηθεί και θα αποτελέσει το βασικό οδικό άξονα εισόδου στην πόλη, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα εφαρμογής των κυκλοφοριακών μελετών, εκτεταμένων πεζοδρομήσεων κλπ, που θα αλλάξουν ριζικά την εικόνα του κέντρου.

Το έργο το οποίο προωθήθηκε με τη συνεχή παρακολούθηση και τις επίμονες προσπάθειες της Δημοτικής Αρχής είναι πλέον έτοιμο για δημοπράτηση.

Η μελέτη του έργου ανατέθηκε το 2002. Το 2005 εγκρίθηκε η προμελέτη και ολοκληρώθηκαν οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις.
Παρότι το 2008 εγκρίθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η σύνταξη της οριστικής μελέτης του έργου δεν ξεκίνησε και καθυστερούσε επί μια 6ετία, εξαιτίας διαφωνιών του Δήμου με τους μελετητές για την καταλληλότερη τεχνική λύση (ανοικτή ή κλειστή διατομή στο τμήμα από την οδό Νόρμαν έως την οδό Αγίας Σοφίας).

Ο Δήμος Πατρέων και η Τεχνική του Υπηρεσία προέκριναν την ανοικτή διατομή, για οικονομικούς, πολεοδομικούς, κυκλοφοριακούς, και περιβαλλοντικούς λόγους. Αντίθετα η μελετητική ομάδα προέκρινε την κλειστή διατομή.

Η νέα Δημοτική Αρχή ανέλαβε πρωτοβουλίες και πέτυχε την άρση των μέχρι πρότινος διαφωνιών των μελετητών και την εκπόνηση, εντός εξαμήνου, της οριστικής μελέτης με βάση τις εισηγήσεις της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου που εξαρχής πρότεινε την ανοικτή διατομή.

Υπήρξε αγαστή συνεργασία του Δήμου με την ΑΔΕΠ και προωθήθηκε τελικά η οικονομική λύση με την οποία ήταν δυνατόν να εξασφαλιστεί η ένταξη του έργου και να επιτευχθεί η χρηματοδότησή του.
Πρόκειται πραγματικά για ένα κατόρθωμα των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου.
Πρέπει οι Πατρινοί να μάθουν τι συμβαίνει με τις μελέτες και πού ήταν το πρόβλημα με τη μελέτη για τη διάνοιξη της Κανακάρη.

Από τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου προτείνονταν λύση οικονομική, ενώ από την πλευρά των μελετητών μια λύση ακριβή.

Οι μελετητές αμείβονται με βάση τον προϋπολογισμό του έργου και για το λόγο αυτό προκρίνουν λύσεις που αυξάνουν τον προϋπολογισμό, ώστε αυξάνεται και η αμοιβή τους.
Υπήρχε έτσι αντίθεση των υπηρεσιακών παραγόντων του Δήμου οι οποίοι αντιστάθηκαν στην πανάκριβη λύση. Μάλιστα όταν χρειάστηκε, οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου ζήτησαν και την παρέμβαση του Τμήματος Εδαφοτεχνικής του Πανεπιστημίου της Πάτρας, το οποίο συνηγόρησε στην οικονομική λύση.

Αισθάνομαι λοιπόν την ανάγκη να ευχαριστήσω δημόσια την κυρία Αλεξοπούλου, τον κ. Σταμόπουλο και τον κ. Βανταράκη οι οποίοι αντιστάθηκαν στις πιέσεις για να προωθηθεί η ακριβή λύση, την οποία ήθελαν να επιβάλλουν και στελέχη του Δήμου.

Η απεμπλοκή έγινε όταν ανέλαβε την ευθύνη της Κανακάρη ο νέος Αντιδήμαρχος, Βασίλης Λοτσάρης. Προηγούμενα την ευθύνη την είχε η κυρία Λένα Καλεντζώτη, η οποία πίεζε το Δήμαρχο να προβεί σε αλλαγή του επιβλέποντος και όσων αντιστέκονταν στην επιλογή της ακριβής λύσης.
Ο κ. Λοτσάρης προώθησε τη διαδικασία έκπτωσης των μελετητών, και προχώρησε η οικονομική λύση με την οποία ο συντελεστής ασφαλείας δεν είναι οριακός, αλλά αρκετά υψηλός.
Έτσι αρχίσαμε την προσπάθεια, με προγραμματική σύμβαση Δήμου – ΑΔΕΠ, για να προωθηθεί το έργο που θα δώσει ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.

Θυμίζω ότι η Περιφέρεια είχε κατανείμει, για τις αστικές αναπλάσεις, στην Πάτρα ποσό το οποίο έφερνε την αχαϊκή πρωτεύουσα να είναι τελευταία σε ποσοστό χρηματοδότησης από όλες τις άλλες πόλεις της Δυτικής Ελλάδας, και τότε είχαμε αντιδράσει δημόσια γι’ αυτή την άνιση μεταχείριση.
Θέλω τώρα να ευχαριστήσω τον Περιφερειάρχη, τον κ. Κατσιφάρα, γιατί με την υπογραφή ένταξης του έργου της Κανακάρη στο ΕΣΠΑ, επανέφερε την Πάτρα στο ποσοστό χρηματοδοτήσεων που της αξίζει. Η αναγνώριση της αδικίας και η αποκατάστασή της είναι δείγμα ανδρός που παραδέχεται τα λάθη του.

Το έργο της διάνοιξης της Κανακάρη, σε 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης θα είναι έτοιμο να δώσει λύση στην Πάτρα.

Θέλω επίσης να ευχαριστήσω τον πρόεδρο της ΑΔΕΠ, τον κ. Κότσαλη γιατί με πολύ μεγάλη προσπάθεια συντόνισε τα στελέχη του Δήμου για να γίνει έγκαιρα ο φάκελος που έπεισε και επιτεύχθηκε η ένταξη του έργου.

Αναφορικά με την ακριβή μελέτη, η οποία προέβλεπε κλειστή διατομή, την οποία απορρίψαμε, οφείλω να πω ότι υπέρ της ασκήθηκε πίεση και από το Υπουργείο. Όμως σε αυτές τις πιέσεις δεν καμφθήκαμε, όπως δεν καμφθήκαμε και από τις πιέσεις της πρώην υπουργού κυρίας Τζάκρη για τη μελέτη του εργοστασίου απορριμμάτων με την οποία οι Πατρινοί θα αναγκάζονταν να πληρώσουν 200 εκ. ευρώ επιπλέον για το κόστος κατασκευής και λειτουργίας του εργοστασίου, βάσει εκείνης της μελέτης.

Τώρα στο Δημοτικό Συμβούλιο θα πρέπει να ψηφιστεί τροποποίηση του προϋπολογισμού, να εντάξουμε τα 12,5 εκατομμύρια ευρώ και να προχωρήσουμε, στο τέλος του έτους να κάνουμε τις διαδικασίες ανάθεσης του έργου και αυτό να αρχίσει να κατασκευάζεται.